sobota, 3 października 2015

Słoiki, nakrętki, zaprawy...

Przyszła jesień, ostatnie zaprawy zrobione, więc czas podsumować sezon przygotowywania zapasów słoikowych na zimę. Dla niektórych z was to, co ja zrobiłam to pewnie pikuś, ale ja uważam, że całkiem dobrze mi poszło jak na pierwszy rok "zaprawiania" :)Na początku ustalmy, po co w ogóle to robię. Dla oszczędności na pewno nie, bo to się raczej nie opłaca - powiedzmy to sobie szczerze. Niektóre owoce i warzywa trzeba kupić, cukier, cukier żelujący do dżemów również, często jeszcze słoiki i zakrętki z czego potrafi się zrobić niezła sumka. Do tego dochodzi gotowanie dżemów i słoików z reguły na gazie no i czas na to wszystko = no nie opłaca się i tyle.
Ja to robię bo:
  • po pierwsze to lubię-sprawia mi to niesamowitą frajdę, ta cała krzątanina i zabawa w gospochę ;) i ta licytacja z najlepszą przyjaciółką: a ty ile zrobiłaś słoików ogórków kiszonych?? a ja przerobiłam 15 kg śliwek, z jakiego przepisu robisz sałatkę z ogórków?? a buraczki robisz z papryką czy bez?? z wiśni robisz dżem czy konfiturę?? ...
  •  po drugie lubię mi to smakuje i mojej rodzince również. Mąż za każdym razem mówił "po co to robisz", "usiądź i się nie przemęczaj" a w ostateczności pierwszy leci do spiżarki po słoiki. A to soczku by się napił, a to ogóreczki wziął do pracy, a to dżemik do niedzielnego śniadanka, a najlepiej 3 różne smaki ;) Zosia też uwielbia budyń z malinkami albo jagodami przesypanymi cukrem i mamine soczki czy kompoty. I jak tu nie robić??
  • po trzecie i chyba najważniejsze, to że wiem, co to jest, wiem co jem. Większość owoców i  warzyw była z naszego ogródka, nie pryskane, bez chemii. A jeśli zdarzyło mi się coś kupić np. truskawki, morele czy pomidory to tylko z małych wiejskich gospodarstw, które znajdują się z dala od dróg i  zgiełku miast. Przetwory te nie zawierają konserwantów, barwników i całego tego syfu. 
No więc narobiłam sporo i jestem z tych pełnych słoików dumna jak paw :) aż chce się je przytulić hihi ;) co wchodzę do spiżarki to sama do siebie się uśmiecham-a co :) to właśnie moja praca - praca pani domu.
To może teraz pochwalę się co zrobiłam:
- truskawek przerobiłam 10 kg, z 3 porcji (każda 1 kg) zrobiłam dżemy (2 porcje normalne i jadna z wanilią) - razem 18 słoiczków. Z reszty zrobiłam kompot - 15 słoików
-  jagody przesypałam cukrem - 9 słoiczków, a od mamy dostałam 4 słoiczki dżemu.
- dżemu malinowego zrobiłam 4 porcje czyli 4 kg - 24 słoiczki (to nasz ulubiony)
- 4 słoiczki malin przesypanych cukrem
- dżem wiśniowy czyli ze zmiksowanych wiśni - jedna porcja - 6 słoiczków
- konfitura wiśniowa z wiśni w całości- 2 porcje - 12 słoiczków
- dżem morelowy - 2 porcje - 12 słoiczków
- dżem jeżynowy - 2 porcje - 12 słoiczków
- śliwki 15 kg - z 10 kg konfitura z cynamonem do herbaty, 18 słoików, - z 5 kg powidła - 8 słoików
- gruszki w occie idealne do mięs, pieczeni i pasztetów - 10 słoików
- ogórki kiszone 5kg - 15 słoików
- łagodna sałatka z ogórków do obiadku 2 razy po 2 kg - razem 13 słoików
- łagodne buraczki, które można jeść na zimno i na ciepło 2 razy po 2 kg - 15 słoików
- sok porzeczkowy - 13 słoików
- sok z winogrona - 10 słoików
- kompot z czereśni - 4 słoiki
- przecier pomidorowy z 10 kg pomidorów - 23 słoiczki

Dostałam jeszcze od mamy kilka słoików marchewki i pomidorków w galarecie, a od cioci suszone pomidory w oleju i syrop z mniszka lekarskiego. Moja przyjaciółka dał mi na spróbę ogórki carry- mmm masakra jakie dobre!! Za rok wezmę przepis i też zrobię.
Jak sami widzicie to jeszcze nie wszystko, jeszcze tyle można by zrobić... ehhh może za 2 lata, bo w przyszłym roku z dwójką dzieci może być ciężko. Ale nie, nie, wcale nie narzekam - jestem z siebie dumna. I trochę bezczelnie pokażę wam kilka zdjęć :D wcale nie chcę wam narobić smaka, wcale ;)
Tak więc z pełnym spokojem czekam na zimę ;)

Ogórki kiszone

Łagodna sałatka z ogórków i ogórki kiszone

Gruszki w occie

Dżem morelowy

Łagodne buraczki

Suszone pomidory

Konfitura śliwkowa z cynamonem

Dżem malinowy


1 komentarz:

  1. Uwielbiam zaprawy�� I to wyciaganie sloiczkow z ogorkami, buraczkami zima do obiadow. Czy jest szansa ze Dom ręcznie robiony zdradzi recepturę na dżem malinowy i konfiturę śliwkowa z cynamonem? Pozdrawiam��

    OdpowiedzUsuń